دکتر نگین محبوب » بارداری و زایمان » درمان قطعی بوی بد واژن
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

درمان قطعی بوی بد واژن

دستگاه تناسلی بانوان از مهمترین اندام بدن بشمار رفته که نیازمند مراقبت های بسیاری نیز می‌باشد. بوی بد واژن یکی از مشکلات و دغدغه هایی ست که بسیاری از بانوان و حتی دختر خانم های جوان را درگیر کرده است. اغلب بانوان پس از دچار به این عارضه، حین رابطه جنسی خجالت زده و اعتماد بنفس خود را از دست می‌دهند.

علت بوی بد واژن چیست؟

قبل از بررسی علت و راه های درمان بوی بد واژن مطلبی مختصر در ارتباط با ترشحات واژن در اختیارتان قرار می‌دهیم. ترشحات واژن در همه خانم ها چه از نظر میزان و چه رنگ یکسان نیست. ترشحات واژن معمولا باید رنگی شفاف یا مایل به شیری داشته باشند و ترشحات رنگ دار مثل کرم می‌تواند حاکی از عفونت بوده و یک هشدار محسوب شود، بنابراین بهتر است به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه شود. میزان اندازه ترشحات در هنگام رابطه جنسی نیز افزایش می‌یابد.

شایع ترین دلیل پیدایش بوی نامطبوع واژن، عفونت می‌باشد. مواقعی که عفونت در بدن وجود داشته باشد، باید به یک طریق از بدن دفع شود. ترشحات نیز یکی از راه های دفع عفونت هستند که با بوی بدی همراه می‌شوند. در بعضی موارد حتی شریک جنسی از این بوی نامطبوع شکایت داشته و تصور بر عدم رعایت بهداشت خانم دارد، البته این مسئله هم بی تاثیر نیست.

بوی بد واژن می‌تواند نشانه بیماری جدی در ناحیه واژن و یا عفونت اندام های داخلی مانند کلیه ها نیز باشد که ابتدا باید توسط متخصص زنان معاینه و سپس برای باقی آزمایشات و درمان راهنمایی شوید.

علت بوی بد واژن چیست؟

برخی از علت بوی بد واژن

  • موهای زائد
  • عفونت های داخلی زنانه
  • مصرف قرص های ضد بارداری
  • سرطان دهنه رحم
  • عفونت لگن

دلیل ابتلا به عفونت واژن چیست؟

خیلی از افراد می‌گویند من هیچ رابطه جنسی تاکنون نداشتم پس چرا دچار عفونت شدم؟ رابطه جنسی فقط یکی از دلایلی است که گاهی سبب بروز این مشکل می‌شود. رعایت بهداشت خصوصا در فصل تابستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لباس زیر معمولا محیطی مرطوب و تاریک، مناسب رشد باکتری و عوامل عفونی می‌باشد، که باید مرتب تعویض گردد.

بوی نامطبوع واژن در دختران باکره

این مسئله ناخوشایند گاهی در میان دختران جوان باکره رخ می‌دهد که به یقین منشا عفونتی دارد. همه‌ی انواع عفونت ها به روابط جنسی و نزدیکی ارتباطی پیدا نکرده و اغلب دختران به دلیل عدم رعایت بهداشت، وجود آب آلوده، قارچ کاندیدا و باکتری‌ها به عفونت مبتلا می‌شوند. کاهش سطح ایمنی بدن در پیدایش این عارضه تاثیر بسزایی دارد.

PH واژن و بوی نامطبوع

PH معیار اسیدی یا قلیایی بودن یک محیط می‌باشد و این موضوع در ناحیه واژن هم وجود دارد. درواقع سلامت واژن هر فرد نیز به این امر وابسته است. PH کمتر از عدد 7 نشانه اسیدی بودن و بیشتر از 7 نماد قلیایی بودن محیط است.

PH واژن بانوان به طور معمول اسیدی و حدودا 8/3 تا 5/4 می‌باشد و تغییرات در آن موجب ابتلا به عفونت و بوی بد واژن خواهد شد. زمانی که محیط اسیدی باشد، شرایط برای رشد باکتری و قارج فراهم نمی‌شود اما کافیست تا PH به سمت قلیایی شدن پیش رود. معمولا در دوران بارداری ناحیه واژن اسیدی تر و در دوران قاعدگی ناحیه قلیایی می‌باشد که فرد بیشتر مستعد هرگونه عفونت و بیماری است. خیلی از افراد تصور دارند که پریودی، باعث ایجاد مشکل می‌شود اما در حقیقت تغییرات PH  در این دوران فرد را دچار مشکل می‌کند.

تاثیرات قاعدگی در پیدایش عفونت

در ابتدا باید دانست که امر قاعدگی خود مسبب عفونت در واژن و بوی بد آن نمی‌باشد اما در این دوران، سطح PH واژن به قلیایی تغییر یافته که محیط مناسبی را برای تکثیر و رشد قارچ در ناحیه فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که در دوران قاعدگی، مصرف غذاهایی که موجب افزایش سطح قلیایی بدن می‌شود را کاهش داده و سبزیجات را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید.

علائم عفونت واژن در دختران باکره و بانوان

  • سوزش ناحیه واژن
  • افزایش میزان ترشحات
  • رنگ دار شدن ترشحات
  • بوی بد واژن
  • خارش ممتد
  • درد شدید حین نزدیکی
  • لکه بینی
  • سوزش یا درد هنگام تخلیه ادرار

تاثیر مترونیدازول بر عفونت و بوی بد واژن

داروی مترونیدازول نوعی آنتی بیوتیک بسیار کارآمد و موثر است که عموما برای درمان عوامل بیماری زای باکتریایی تجویز می‌شود. علاوه بر قرص، نسخه واژینال این دارو وجود دارد و روش استفاده آن توسط اپلیکاتور می‌باشد.

توجه داشته باشید شاید علت بوی بد واژن شما، منشا باکتریایی نداشته باشد، پس با روش خود درمانی از هیچگونه آنتی بیوتیکی استفاده نکرده و ابتدا حتما با مشاهده علائم، به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه و تحت معاینات قرار بگیرید.

تاثیر مواد غذایی بر بوی نامطبوع واژن

مواد غذایی به سرعت میزان PH بدن را تغییر می‌دهند که در اینجا به چند ماده غذایی که باعث بوی بد واژن می‌شود، اشاره خواهیم کرد:

  • غذاهای حاوی سیر و پیاز
  • مواد غذایی تند و ادویه دار
  • مواد معطر مانند مارچوبه
  • نوشیدنی های الکلی

آیا رعایت بهداشت در بهبود بوی بد واژن اثر دارد؟

بله. گاهی بوی بد واژن حاکی از بیماری های پیشرفته تر نظیر هرپس،عفونت لگن، سرطان دهانه رحم و تبخال تناسلی و … می‌باشد. عدم رعایت بهداشت، محیط واژن را بعد از درگیری با عوامل میکروبی، باکتریایی و قارچی، برای عوامل بیماری زایی پیشرفته و خطرناک دیگر مانند بیماری های ذکر شده، فراهم می‌کند.

درمان بوی بد واژن در کوتاه ترین زمان

برای درمان این معضل در ابتدا باید علت بروز بوی بد واژن نیز تشخیص داده شود که این کار باید توسط بهترین متخصص زنان انجام شود. در مرحله بعد بسته به نوع عارضه، مناسب ترین روش درمان نیز انتخاب می‌شود.

  • پزشک شما آنتی بیوتیکی را برای درمان تجویز خواهد کرد که باید طبق دستور پزشک و حتما در زمان معین مصرف شود.
  • مواد شوینده بهداشتی خاص مناسب با نوع بیماری واژن، تجویز خواهند کرد. هر نوع ژل و شوینده بهداشتی‌ برای استفاده در آن زمان مناسب نمی‌باشد زیرا سطح واژن نباید قلیایی شود.
  • خانم ها توجه داشته باشند که به هیچ وجه از دوش واژینال استفاده نکنند زیرا PH واژن را تغییر داده و برخلاف تصورات عموم، محیط را برای رشد و تکثیر قارچ، همچنین عفونت و بوی بد واژن مناسب می‌سازد.
  • از دستمال های توالت بی‌کیفیت و نامرغوب استفاده نشود، زیرا دلیلی موثر برای بروز بوی بد واژن و افزایش ترشحات هستند.
  • استفاده مداوم از پدهای بهداشتی، فضا را مرطوب نگه داشته و خود عاملی برای ایجاد بوی بد واژن است. بنابراین سعی کنید از پدهای بهداشتی در مواقع نیاز و خاص استفاده کنید.
  • لباس زیرهایی با جنس نخ و گشاد، بهترین گزینه خصوصا برای فصل‌های گرم می‌باشند.

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک

زمانی که به صورت متداوم و حتی بعد از شست و شو بوی بد واژن را استشمام کردید، فورا به پزشک متخصص زنان مراجعه فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 300 میانگین: 3.6]
دکتر نگین محبوب

دکتر نگین محبوب

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، اعمال زیبایی و ترمیمی زنان، دستگاه لیزر مونالیزا، تعیین جنسیت، درمان نازایی و IUI، مراقبت های بارداری،کرایو(فریز) زخمهای دهانه رحم،درمان زگیل و تبخال تناسلی، پریناتولوژی و لابیا پلاستی
برچسب ها:
مقالات مرتبط
راهنمای کامل لیفت و تنگ کردن واژن با نخ

راهنمای کامل لیفت و تنگ کردن واژن با نخ

با پیشرفت علم پزشکی در حوزه زیبایی و افزایش میل به زیبایی در میان تمامی افراد، هر روز با تکنیک های جدیدی در حوزه زیبایی رو به رو می شویم. زنان، آگاه تر از گذشته، به دنبال راه های زیبایی بیشتر حتی در...

هیستروسکوپی، روشی درمانی یا تشخیصی؟

هیستروسکوپی، روشی درمانی یا تشخیصی؟

گاهی ممکن است در برخی از خانوم ها مشکلات رحمی از جمله عفونت و یا خونریزی های غیر طبیعی و.. به وجود بیاید، درصورت بروز چنین مشکلاتی نیاز است تا پزشک داخل رحم را ببیند و آن را بررسی کند، یکی از راه...

یائسگی، از مشکلات تا درمان

یائسگی، از مشکلات تا درمان

دوران یائسگی مرحله جدیدی در زندگی خانم ها محسوب می شود. این دوره که با پایان یافتن سیکل قاعدگی آغاز می گردد، یک مشکل سلامتی به حساب نمی آید، اما از آن جایی که با تغییرات هورمونی و یا دیگر عوامل...

غربالگری دوران بارداری

غربالگری دوران بارداری

یکی از حساس ترین دوران زندگی هر فردی، دوران بارداری او می باشد. زن و شوهر در این زمان دغدغه های زیادی در مورد سلامت فرزند خود دارند. آزمایش های زیادی در این دوران وجود دارد که به وسیله ی آن ها می...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *