دکتر نگین محبوب » بارداری و زایمان » یائسگی، از مشکلات تا درمان

یائسگی، از مشکلات تا درمان

دوران یائسگی مرحله جدیدی در زندگی خانم ها محسوب می شود. این دوره که با پایان یافتن سیکل قاعدگی آغاز می گردد، یک مشکل سلامتی به حساب نمی آید، اما از آن جایی که با تغییرات هورمونی و یا دیگر عوامل همراه است، می تواند ناراحتی هایی را ایجاد کند.

داشتن سلامتی و احساس خوب سرزندگی برای بانوان در همه دوره های زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنین برای جامعه باید اهمیت داشته باشد زیرا بیش از نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند. بانوان همیشه خواستار کیفیت بالای زندگی هستند. دوران یائسگی یکی از دوره های حساس در زندگی خانم ها بشمار رفته که حدود یک سوم عمر فرد را با او همراه است.
یائسگی معمولا از سن چهل تا پنجاه و هشت سالگی آغاز می شود و میانگین سنی که برای آن در نظر گرفته می شود، پنجاه و یک سال می باشد. البته در برخی خانم ها و به دلیل شرایط پزشکی و یا برخی درمان ها مانند برداشتن تخمدان ها یا برداشتن رحم ممکن است یائسگی زودتر اتفاق بیفتد. نزدیک زمان یائسگی، بسیاری از خانم ها با علائم فیزیکی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و یا کاهش میل جنسی روبرو می شوند که درنهایت می تواند منجر به بروز استرس و یا تغییرات خلق و خو شود. ممکن است این علائم سال ها ادامه پیدا کنند و شدت علائم در حدی باشد که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار بدهند. اما راه هایی برای کنترل علائم وجود دارد.
داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن به طور منظم به خانم ها کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند.

بنر یائسگی

دوران یائسگی چند مرحله دارد؟

یائسگی تا به صورت کامل در فرد رخ دهد، چند سال طول می کشد و سه مرحله دارد که در ادامه به بررسی این مراحل می پردازیم.

پیش از یائسگی

زمانی که فرد هنوز یائسه نشده است و تا دوزاده ماه بعد از آخرین سیکل قاعدگی ادامه دارد.

این دوران اصطلاحا پایان دوره باروری یک خانم است که با نام پیش یائسگی یاد می‌شود. قبل از یائسگی، قاعدگی های فرد دچار بی نظمی هایی می‌شود که معمولا در دهه چهل تا پنجاه زندگی وی نمایان می‌شود.گاهی فرد تحت شرایطی با یائسگی زودرس مواجه می‌شود که علائم و بی نظمی های قاعدگی را در دهه سی ام زندگی خود تجربه می‌کند. بی نظمی های قاعدگی قبل از یائسگی به دل یل افزایش و کاهش هورمون استوژن است که حتی سبب می‌شود دوران پریودی کوتاه تر از همیشه یا طولانی تر از سری های دیگر باشد.

یائسگی

دوازده ماه بعد از آخرین سیکل قاعدگی و یا زمانی که تخمک گذاری به دلیل برداشتن تخمدان ها انجام نمی شود، آغاز می گردد. یائسگی که با نام علمی منوپوز نیز شناخته می‌شود یکی از طبیعی ترین دوره زندگی بانوان است که در پس آن دیگر هیچ قاعدگی رخ نداده تخمک گذاری انجام نمی‌شود زیرا دیگر تخمکی وجود ندارد که آزاد شود. یائسگی های طبیعی معمولا در محدوده سنی 49 تا 53 سال رخ داده و دیگر خانم بچه دار نخواهد شد. گاهی زودتر از موعد ذکر شده نمایان می‌شود که به یائسگی زودرس و گاهی دیرتر از موعد اتفاق می‌افتد که به یائسگی دیررس معروف هستند. برخی هورمون ها در این دوران افزایش یافته و برخی دیگر نیز کم تر از میزان قبل می‌شوند. برای مثال هورمون FSH افزایش می‌یابد که سبب کاهش imhibin B می‌شود. همچنین LH یکی از هورمون هایی است که در یائسگی کاهش می‌یابد.

بعد از یائسگی

به سال های بعد از یائسگی گفته می شود و معمولا سخت است بخواهیم زمان دقیق تمام شدن یائسگی را بگوییم. در این دوران دیگر خونریزی های قاعدگی برای فرد رخ نمی‌دهد و ترشح هورمون زنانه نیز کاهش می‌یابد. پس از یائسگی دیگر بارداری و حاملگی برای خانم اتفاق نمی‌افتد. خانم های یائسه خیلی بیشتر از افراد رده سنی دیگر با پوکی استخوان مواجه می‌شوند بنابراین باید مراقبت های لازم در این زمینه صورت گیرد تا به این مشکل دچار نشوند. این دوره تا پایان عمر و زندگی خانم ادامه دارد اما ناگفته نماند که علائم یائسگی مانند گر گرفتگی ها 6 ماه تا یک سال و نیم بعد از آغاز یائسگی از بین می‌رود.

علائم و نشانه های یائسگی

زمانی که خانمی می خواهد یائسه شود، با علائم فیزیکی و ذهنی مختلفی روبرو می شود که ممکن است برخی از این علائم قبل از یائسگی آغاز و تا بعد از آن نیز ادامه پیدا کنند. این تغییرات می توانند شامل موارد زیر باشند:

کاهش قدرت باروری

قبل از یائسگی، سطح استروژن افت پیدا می کند و احتمال بارداری نیز کمتر خواهد شد. آنچه در آغاز روند یک بارداری تاثیرگذار است آزادسازی تخمک در چرخه قاعدگی است که باید در زمان مناسب با اسپرم لقاح داشته باشد اما با بروز یائسگی این فرآیند قطع می‌شود. هر خانمی که در سن طبیعی ذکر شده یائسه شود یعنی در طول زندگی خود 400 بار تخمک گذاری انجام داده است.

نامنظم شدن سیکل قاعدگی

اولین علامت یائسگی، نامنظم شدن سیکل قاعدگی می باشد. ممکن است خونریزی شدیدتر و یا سبک تر از حالت عادی باشد. حتی گاهی این نامنظمی ها با طولانی تر یا کوتاه تر شدن مدت قاعدگی نمایان می‌شوند.

خشکی واژن

خشکی و خارش واژن قبل از یائسگی آغاز و در دوران یائسگی نیز احساس خواهد شد. در چنین شرایطی، احتمال بروز عفونت در واژن نیز بیشتر خواهد بود. مرطوب کننده های واژنی و یا مصرف دارو می توانند به تسکین علائم خشکی واژن کمک کنند.

گُر گرفتگی

گرگرفتگی، یکی از شایع ترین علامت یائسگی می باشد و به این صورت است که فرد حرارت ناگهانی را در خود احساس می کند. این احساس در گردن، صورت و قفسه سینه آغاز می شود و ممکن است در کل بدن احساس شود. برخی افراد با تعریق شبانه نیز روبرو می شوند. این گرگرفتگی ها در واقع بدلیل کاهش استروژن در سطح بدن است که حدودا پس از هربار نمایان شدن، حدود 20 ثانیه الی 10 دقیقه ادامه می‌یابد که میتوان ازهورمون درمانی ها و سایر روش ها برای از بین بردن این علائم اقدام کرد.

مشکلات خواب

مشکلات خواب در طول یائسگی می تواند به دلیل اضطراب، تعریق شبانه و یا افزایش تعداد دفعات دفع ادرار باشد. ورزش کردن و دوری از خوردن وعده های غذایی سنگین قبل از خواب، کمک می کند تا خواب راحت تری داشته باشید. این تغییرات و بهم ریختگی ها در خواب شبانه خانم ها سبب شده تا در طول شبانه روز احساس خستگی و ضعف و ناتوانی داشته باشند.

مشکلات خواب

تغییرات احساسی

تغییرات هورمونی و اختلالات خواب می توانند منجر به بروز علائمی از قبیل استرس و اضطراب شوند. برخی خانم ها در دوران یائسگی، احساس خستگی بیشتری دارند. افرادی که نگران این قبیل علائم و تغییرات هستند، می توانند با پزشک مشورت کنند.

مشکلات یادگیری و تمرکز

توصیه می شود خانم ها از لحاظ ذهنی و فیزیکی فعال باشند، رژیم غذایی سالم داشته باشند تا با چنین مواردی روبرو نشوند.

تغییرات فیزیکی

– تجمع چربی اطراف شکم
– افزایش وزن
– تغییر در رنگ و حجم مو
– کوچک شدن سینه ها
– بی اختیاری ادرار

آیا می‌توان یائسگی را به تعویق انداخت؟

متاسفانه باید ذکر کرد که سن یائسگی در خانم ها را نمی‌توان به تعویق انداخت. در برخی موارد استثنایی مشاهده شده در افرادی دوران یائسگی زودرس ایجاد شده و پس از گذشت یک الی دو سال دوباره دچار قاعدگی شده و یائسگی زودرس رفع شده است که می‌توان این مورد را در دسته همان نامنظمی ها و تغییرات هورمونی قرار داد. هورمون درمانی هایی وجود دارد که علائم و عوارض یائسگی را رفع می‌کند اما این دوران را به تعویق نمی‌اندازد. بانوانی که دچار یائسگی زودرس شده اند می‌توانند برای اطمینان بیشتر برای جلوگیری از بارداری از روش های موجود استفاده کنند اما در پیشامد های طبیعی یائسگی نیازی به جلوگیری برای عدم بارداری وجود ندارد.

یائسگی و تاثیر آن بر سلامت زنان

بعد از یائسگی، احتمال بروز مشکلات سلامتی افزایش می یابد. این نکته را در نظر داشته باشید که یائسگی علت بروز این قبیل مشکلات نیست، اما تغییرات هورمونی می توانند دخیل باشند. از میان مشکلات سلامتی رایج در میان زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوکی استخوان

بیماری که با کاهش استحکام و چگالی استخوان ها همراه است. به همین خاطر توصیه می شود خانم ها دراین دوران مکمل های ویتامین D و غذاهای سرشار از کلسیم مصرف کنند تا از بروز پوکی استخوان جلوگیری شود.

بیماری های قلبی عروقی

کاهش سطح استروژن به دلیل یائسگی می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

سرطان پستان

برخی انواع سرطان های پستان بعد از یائسگی ظاهر می شوند. توجه داشته باشید که خود یائسگی منجر به بروز این نوع سرطان نمی شود و تغییرات هورمونی دخیل هستند.

اینفوگرافیک یائسگی

علت بروز یائسگی چیست؟

یائسگی مرحله ای از زندگی است و بیماری محسوب نمی شود. با این حال، جراحی و دیگر عوامل می توانند باعث یائسگی زودرس شوند. علل یائسگی عبارتند از:

یائسگی طبیعی

از بلوغ تا یائسگی زمان باروری برای خانم ها در نظر گرفته می شود. هر چه به این دوران نزدیک تر می شویم، سطح استروژن و پروژسترون در بدن کم می شود و این تغییرات، یائسگی را تحریک می کنند.

جراحی و استفاده از برخی داروهای درمانی

اگر خانمی تحت جراحی درآوردن تخمدان قرار بگیرد، می تواند با علائمی از یائسگی روبرو شود. اگر این اتفاق در سنین پایین تر رخ دهد، یائسگی اولیه در نظر گرفته می شود. معمولا هورمون درمانی به منظور تسکین علائم از سوی پزشک تجویز خواهد شد.
در برخی موارد، شیمی درمانی و رادیوتراپی می تواند باعث توقف موقتی فعالیت تخمدان ها شود. که احتمال آن به سن فرد و نوع درمان بستگی دارد.

یائسگی زودرس

برخی خانم ها بنا به دلایل پزشکی، زودتر از زمان موعد وارد دوران یائسگی می شوند که معمولاً قبل از چهل سالگی اتفاق می افتد. این حالت از یائسگی می تواند بنا به دلایل زیر باشد:
– شرایط ژنتیکی که بر روی کروموزوم ها تاثیر می گذارند
– بیماری های خود ایمن
– در برخی موارد نادر عفونت ها، مانند مالاریا
تمامی خانم هایی که قبل از چهل و پنچ سالگی با علائم یائسگی روبرو می شوند، باید با مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان برای رفع مشکل اقدام کنند.

تاثیر یائسگی بر درمان میگرن

طبق تحقیات و نتایج بدست آمده خانم ها بیشتر از آقایان درگیر عارضه میگرن هستند و یکی از دلایل شایع بودن این مسئله میان بانوان، دوران قاعدگی و آغاز تخمک گذاری می‌باشد. گاهی سردرد های میگرنی دوران قاعدگی ، علائمی از جمله تهوع و حساسیت های شدید به نور را در فرد ایجاد می‌کند. یکی از تاثیرات مثبت و مزیت بزرگ یائسگی برای بانوان، پایان یافتن میگرن های دوران قاعدگی می‌باشد.

آیا راهی برای درمان تغییرات ناشی از یائسگی وجود دارد؟

یائسگی می تواند با تغییرات فیزیکی و ذهنی همراه باشد و خانم هایی که نگران این قبیل علائم و تغییرات هستند، باید با پزشک مشورت کنند. از جمله اقدامات درمانی می توان به هورمون درمانی اشاره کرد.

روش هورمون درمانی با فراهم کردن استروژن و پروژسترون به متعادل شدن سطح هورمون های بدن کمک می کند. این روش می تواند به صورت پوستی و یا کرم های موضعی انجام شود که از بروز علائمی مانند گرگرفتگی پیشگیری خواهد شد.
با این حال، ممکن است این روش درمانی احتمال بروز برخی بیماری های خاص و یا شرایط سلامتی را افزایش دهد. خانم هایی که مبتلا به شرایط خاص مانند بیماری های قلبی، بالا بودن سطح کلسترول، بیماری های کبدی و یا سکته هستند، نباید تحت هورمون درمانی قرار بگیرند.
در پایان این که،
یائسگی دوره ای از زندگی خانم هاست که با تغییرات بسیاری همراه است، تغییراتی که می توانند بر روی کیفیت زندگی تاثیر بگذارند. با این حال، بسیاری از خانم ها در دوران یائسگی می توانند زندگی فعال و سالمی داشته باشند.

آیا زن یائسه باردار می شود؟

بسیاری از زنان این سوال در ذهنشان مطرح می شود که آیا بعد از یائسگی امکان حامله شدن وجود دارد. به طور کلی بعد از 42 سالگی احتمال بارداری به شدت کاهش می یابد و بعد از 50 سالگی به حدود صفر می رسد. اما اگر فرد دچار یائسگی زودرس شده باشد یا به هر دلیلی تصمیم داشته باشد که بعد از 50 سالگی باردار شود، با کمک روش های کمک باروری می تواند اقدام به بارداری نماید.

Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/155651

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 73 میانگین: 3.9]
دکتر نگین محبوب

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، اعمال زیبایی و ترمیمی زنان، دستگاه لیزر مونالیزا، تعیین جنسیت، درمان نازایی و IUI، مراقبت های بارداری،کرایو(فریز) زخمهای دهانه رحم،درمان زگیل و تبخال تناسلی، پریناتولوژی و لابیا پلاستی
برچسب ها: