دکتر نگین محبوب » بارداری و زایمان » غربالگری دوران بارداری
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

غربالگری دوران بارداری

یکی از حساس ترین دوران زندگی هر فردی، دوران بارداری او می باشد. زن و شوهر در این زمان دغدغه های زیادی در مورد سلامت فرزند خود دارند. آزمایش های زیادی در این دوران وجود دارد که به وسیله ی آن ها می توان سلامت نوزاد را تشخیص داد. به این آزمایش ها، آزمایشات غربالگری دوران بارداری گفته می شود.

همه ی پدر و مادر ها و والدین دوست دارند که فرزندی سالم را به دنیا آورند. به همین سبب حتما باید تمام آزمایشات غربالگری و تجویز شده را در زمان های مشخص شده انجام دهند تا از سلامت نوزاد خود اطمینان حاصل کنند.

بارداری

غربالگری در ماه های مختلف بارداری

در دوران بارداری آزمایشات غربالگری مختلفی صورت می گیرد که شامل سونوگرافی و تست های خون می باشد. با استفاده از این آزمایش ها می توان بسیاری از بیماری ها و مشکلات مادرزادی جنین را تشخیص داد. این آزمایش ها در ماه های مختلفی از بارداری صورت می گیرد . از مهم ترین آزمایش های غربالگری در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

غربالگری در بارداری

غربالگری مرحله ی اول

یکی از مهم ترین آزمایش های دوران بارداری، غربالگری مرحله ی اول است که در سه ماهه اول بارداری از مادر گرفته می شود. این آزمایش ها به صورت آزمایش خون از مادر و انجام سونوگرافی صورت می گیرد. بسیاری از مشکلات مادرزادی را می توان به وسیله ی این آزمایش ها به راحتی تشخیص داد. از مهم ترین آزمایش های غربالگری مرحله ی اول میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

سونوگرافی جنین برای بررسی NT: این سونوگرافی بین هفته های 11 تا 14 دوران بارداری انجام می شود و برای بررسی مایع شفاف پشت گردن جنین صورت می گیرد.

آزمایش خون مادر: آزمایش های PAPP-A  و  آزمایش HCG free از مهم ترین آزمایش های سه ماهه اول بارداری می باشند که باید حتما انجام شوند. با انجام این آزمایش ها می توان از ناهنجاری مختلف آگاه شد و به راحتی آن ها را تشخیص داد.

غربالگری مرحله ی دوم

آزمایشات غربالگری علاوه بر سه ماهه اول بارداری، باید در سه ماهه دوم بارداری نیز انجام شوند. آزمایشاتی که در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود با آزمایشات مرحله ی اول متفاوت می باشند. بهترین زمان برای انجام غربالگری مرحله ی دوم، هفته های 16 تا 18 بارداری است.  در این آزمایشات اندازه گیری مارکر ها انجام می شود تا اگر جنین بیماری های مادرزادی و ناهنجاری های کروموزومی دارد، تشخیص داده شود.

غربالگری  AFPآلفا فتوپروتئین در غربالگری مرحله ی دوم انجام می شود تا مقدار طبیعی آن اندازه گیری شود.

غربالگری HCG, INHIBIN, ESTERIOL نیز حتما باید در سه ماهه دوم بارداری انجام شود تا مشکلات احتمالی تشخیص داده شود.

نتایج آزمایش های غربالگری چیست؟

  • یکی از مهم ترین نتایج این آزمایش ها، احتمال ابتلا بودن نوزاد به سندروم های ژنتیکی می باشد.
  • اگر ریسک در آزمایش ها پایین باشد نشان دهنده ی این است که احتمال وجود مشکلات عصبی و سندرم داون و تریزومی 18 در جنین و نوزاد پایین می باشد.
  • اگر ریسک در این آزمایش ها بالا می باشد احتمال وجود مشکلاتی مانند سندرم داون، تریزومی 18، مشکلات لوله عصبی و … در جنین بالا است. البته باید بدانید که این نتیجه قطعیت وجود این مشکلات را تایید نمی کند و حتما باید از آزمایش های دیگری مانند سونوگرافی های دقیق تر، آمنیوسنتز و … استفاده کرد تا بتوان به صورت قطع در مورد این مشکلات نظر داد.

مزایای استفاده از غربالگی دوران بارداری

آزمایشات غربالگری و انجام تست های خون و سونوگرافی های تجویز شده توسط پزشک دارای فواید و مزایای بسیار زیادی است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

از مهم ترین مزایای این آزمایش ها می توان به تشخیص بسیاری از مشکلات نوزاد در ماه های اول بارداری اشاره کرد.موارد سندرم داون با این آزمایش ها به راحتی قابل تشخیص هستند.با تشخیص درست و به موقع بسیاری از اختلالات در نوزاد و جنین، پدر و مادر ها راحت تر می توانند تصمیمی در مورد سقط جنین خود بگیرند.هزینه آزمایش غربالگری در مقایسه با کارایی که دارد بسیار پایین است و هر پدر و مادری به راحتی می توانند آن را انجام دهند.اگر نتیجه ی آزمایش های غربالگری در سه ماهه اول بارداری به گونه ای باشد که نشان دهد نوزاد دچار مشکلات و بیماری های مادرزادی است، می توان با اجازه ی پزشک قانونی، جنین را سقط کرد. از مهم ترین مزایای این آزمایش ها می توان به دقت بالای آن اشاره کرد. می توان بیان کرد که این آزمایش ها بیشتر مشکلات جنین را به راحتی تشخیص می دهند. البته در برخی از موارد باید آزمایش های با دقت بالاتر مانند آمنیوسنتز را انجام داد.نداشتن استرس و اضطراب از مهم ترین موارد برای مادران باردار می باشد. آن ها با انجام این آزمایش ها می توانند با خیالی آسوده دوران بارداری خود را به خوبی بگذرانند.پزشک و والدین به صورت راحت ترین می توانند در مورد جنین و نوزاد نظر بدهند و تصمیمات بهتری بگیرند.وجود متخصص زنان ماهر و آزمایش های معتبر می تواند از مهم ترین مزایای این آزمایش ها باشد که درست ترین نتایج را در اختیار پدر و مادر ها و پزشکان قرار  می دهد.

آیا غربالگری تنها برای خانم های بالای 35 سال لازم است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که خانم های باردار از بهترین متخصص زنان می پرسند این است که آیا تنها خانم های بالای 35 سال باید از آزمایش های غربالگری استفاده کنند؟ پاسخ این سوال منفی است. درست است که جنین خانم های بالای 35 سال احتمال بیشتری دارد که با مشکلات تریزومی 18 و سندرم داون روبرو شود اما با این حال این مشکل برای دیگر نوزادان نیز وجود دارد و ممکن است این مشکلات برای آن ها نیز به وجود آید. به همین سبب برای اطمینان بیشتر، بهتر است تمام خانم هایی که باردار می شوند، از این آزمایش ها استفاده کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.3]
دکتر نگین محبوب

دکتر نگین محبوب

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، اعمال زیبایی و ترمیمی زنان، دستگاه لیزر مونالیزا، تعیین جنسیت، درمان نازایی و IUI، مراقبت های بارداری،کرایو(فریز) زخمهای دهانه رحم،درمان زگیل و تبخال تناسلی، پریناتولوژی و لابیا پلاستی
برچسب ها:
مقالات مرتبط
راهنمای کامل لیفت و تنگ کردن واژن با نخ

راهنمای کامل لیفت و تنگ کردن واژن با نخ

با پیشرفت علم پزشکی در حوزه زیبایی و افزایش میل به زیبایی در میان تمامی افراد، هر روز با تکنیک های جدیدی در حوزه زیبایی رو به رو می شویم. زنان، آگاه تر از گذشته، به دنبال راه های زیبایی بیشتر حتی در...

هیستروسکوپی، روشی درمانی یا تشخیصی؟

هیستروسکوپی، روشی درمانی یا تشخیصی؟

گاهی ممکن است در برخی از خانوم ها مشکلات رحمی از جمله عفونت و یا خونریزی های غیر طبیعی و.. به وجود بیاید، درصورت بروز چنین مشکلاتی نیاز است تا پزشک داخل رحم را ببیند و آن را بررسی کند، یکی از راه...

یائسگی، از مشکلات تا درمان

یائسگی، از مشکلات تا درمان

دوران یائسگی مرحله جدیدی در زندگی خانم ها محسوب می شود. این دوره که با پایان یافتن سیکل قاعدگی آغاز می گردد، یک مشکل سلامتی به حساب نمی آید، اما از آن جایی که با تغییرات هورمونی و یا دیگر عوامل...

تزریق ژل به نقطه جی

تزریق ژل به نقطه جی

مهمترین مسئله در دوام زندگی های زناشویی، مسئله لذت جنسی است. به ندرت می توانید زوجینی را مشاهده کنید که از رابطه جنسی خود لذت نمی برند یا نمی توانند به ارگاسم برسند. علت این مسئله می تواند مشکلاتی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *