دکتر نگین محبوب » بیماری های زنان » همه چیز درباره رابطه جنسی در دوران یائسگی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

همه چیز درباره رابطه جنسی در دوران یائسگی

یائسگی دورانی است که در آن بدن زن آرام آرام با تغییراتی مواجه می شود که شاید برخی از آن ها برای او خوشایند نباشد. یکی از این تغییرات، تاثیر یائسگی بر رابطه جنسی است. اما آیا واقعاً یائسه شدن بر کاهش میل جنسی تاثیرگذار است؟

یائسگی زنان و تاثیر آن در میل جنسی

آیا یائسگی بر روی میل جنسی تاثیر می گذارد؟

کاهش سطح استروژن در پی یائسگی می تواند با تغییراتی در بدن و میل جنسی خانم ها همراه باشد. خانم ها در دوران یائسگی و قبل از آن، به راحتی ارضا نمی شوند و از میل جنسی شان کاسته می شود. پایین آمدن سطح استروژن هم چنین باعث می شود خونرسانی به واژن کمتر شود. که نتیجه آن کاهش رطوبت واژن و خشکی این ناحیه می باشد.


برخی دیگر عواملی که در طول دوران یائسگی و یا بعد از آن، بر روی میل جنسی تاثیر می گذارند، عبارتند از:
– مشکلات کنترل مثانه
– اختلالات خواب
– افسردگی و اضطراب
– استرس
– مصرف دارو
– مشکلات سلامتی
ابتلا به برخی بیماری ها و مشکلات مزمن می تواند انرژی را از فرد بگیرد و منجر به بروز دردهای فیزیکی، کم شدن انرژی و پایین آمدن سطح اعتماد به نفس فرد و در نهایت کاهش میل جنسی شود.

آیا تمامی خانم ها در دوران یائسگی با کاهش میل جنسی روبرو می شوند؟

خیر. این حالت در برخی خانم ها مشاهده می شود. که می تواند به دلیل کاهش ترس از بارداری باشد.

اثرات یائسگی جسمی در خانم ها

حقیقت امر این است که یائسگی در همه بانوان به یک شکل یا با علائمی خاص ظاهر نشده و در افراد متفاوت است. کاهش هورمون استروژن و به هم ریختگی تعادلی هورمون ها سبب بروز علائم متفاوتی در افراد می‌شود. در بسیاری از خانم ها این تغییرات سریعا بر میزان میل جنسی شان تاثیر گذاشته و سبب کاهش آن می‌شود. همچنین یکی دیگر از مواردی که رخ می‌دهد، تحلیل رفتن واژینال است که خود منجر به تحریک پذیری شدید واژن در زمان نزدیکی می‌شود.

چه عواملی موجب تسریع یائسگی در خانم ها می‌شود؟

اغلب در طول زندگی بانوان تغییرات هورمونی زیادی از دوران نوجوانی تا دوران یائسگی که در گروه میانسالی است رخ می‌دهد. حال این تغییرات هورمونی بسیاری از موارد مانند ایجاد بیماری یا مشکلاتی نظیر یائسگی زودرس را برای افراد به وجود می‌آورد. عواملی مانند جراحی برداشت تخمدان ها به دلایل مربوط سبب شده تا یائسگی زودرس برای این افراد اتفاق بیفتد. بسیاری از افرادی که به متخصص زنان مراجعه می‌کنند اشاره د ارند که چند سال تفاوت میان سن یائسگی چه تفاوتی دارد؟ حال باید در پاسح ذکر کرد که به دلیل اینکه هورمون ها در بانوان یکباره تحت افت شدید قرار می‌گیرند، علائم ناشی از یائسگی زودرس در خانم ها با شدت بیشتری نمایان می‌شود.

خانم هایی که عمل برداشتن رحم انجام داده اند در صورتی که تخمدان ها دستکاری نشده و از بدن حذف نشده اند، یائسگی در زمان خود بروز می‌کند مگر اینکه جزء موارد استثنا قرار بگیرد.

عوامل موثر بر رابطه جنسی در میانسالی

داشتن یک رابطه جنسی سالم و خوب در دوران میانسالی تحت تاثیر عواملی مانند ایجاد یائسگی در بانوان و بالا رفتن سن و کم توانی آقایان قرار می‌گیرد که نتایج و نکات زیادی را در بر دارد. در ادامه به بررسی برخی از این عوامل و راهکار های آن خواهیم پرداخت.

عوامل موثر در بانوان

کاهش ارگاسم: با بالا رفتن سن و رسیدن خانم ها به دوران میانسالی رفته رفته میل جنسی این افراد کاهش یافته و این موضوع سبب شده تا تحریک پذیری جنسی یا ارگاسم نیز با مشکل مواجه شود. حال موارد شایعی مانند دیابت، افسردگی و سایر بیماری های این چنینی در کاهش ارگاسم روندی سریع ایجاد می‌کنند.

آتروفی واژن: این اصطلاح در واقع به معنای همان خشکی واژن است که غالبا اکثر بانوان در دوران قبل و بعد از یائسگی، دوران میانسالی و کاهش هورمون ها آن را تجربه می‌کنند. با شروع خشکی واژن در خانم ها، میل جنسی آن ها کم می‌شود زیرا این خشکی در ناحیه واژن هنگام دخول موجب سوزش، خارش، درد شدید و بسیاری موارد دیگر می‌شود که این آزردگی ها سبب شده تا خانم ها کمتر میل به برقراری رابطه جنسی با پارتنر خود داشته باشد.

تغییرات هورمونی: همانطور که از سنین رسیدن به بلوغ هر خانمی از تغییرات هورمونی آگاه می‌شود، از این اختلالات در سنین قبل از یائسگی و گروه سنی 45 سال به بالا هم باید مطلع باشد. ناگفته نماند که تغییرات هورمونی در دوران میانسالی آقایان هم وجود دارد که به دلیل کاهش هورمون تستوسترون می‌باشد زیرا وجود این هورمون در بدن سبب افزایش تحریک پذیری می‌شود.

برای درمان خشکی واژن در دوران یائسگی چه می توان کرد؟

خشکی واژن در دوران یائسگی و بعد از آن با روغن های محلول در آب برطرف می شود. توجه داشته باشید که از روغن های غیر محلول در آب مانند وازلین به هیچ عنوان نباید استفاده شود. چرا که می توانند لاتکس، ماده ای را که برای ساخت کاندوم استفاده می شود، ضعیف کنند. شما و شریک جنسی تان باید تا زمان اطمینان از عدم تخمک گذاری و هم چنین به منظور پیشگیری از بروز بیماری های مقاربتی، از کاندوم استفاده کنید.
مرطوب کننده های واژنی نیز می توانند مفید باشند. شما می توانید با پزشک در خصوص استروژن درمانی واژن مشورت کنید.
مصرف داروهای خوراکی تجویز شده از سوی پزشک نیز می توانند به ضخیم شدن بافت واژن و در نتیجه کاهش درد هنگام رابطه جنسی کمک کنند.

مشکلات زنان بعد از یائسگی

آیا امکان بهبود میل جنسی در دوران یائسگی و بعد از آن وجود دارد؟

استروژن درمانی می تواند موثر باشد. چرا که با درمان خشکی، از درد حین رابطه جنسی کاسته خواهد شد. با این که بحث در خصوص مشکلات جنسی و کاهش میل جنسی کمی سخت است، اما شما می توانید از مزایای مشاوره بهترین متخصص زنان و زایمان نیز بهره مند شوید.
اما این نکته را در نظر داشته باشید که حتی در دوران یائسگی نیز می توانید رابطه زناشویی خود را بهبود ببخشید، می توانید از روش هایی برای کمتر شدن اضطراب تان کمک بگیرید، از ماساژ کمک بگیرید، از پوزیشن های محتلف برای کمتر شدن درد در طول رابطه جنسی استفاده کنید و حتما با شریک زندگی تان در این خصوص صحبت کنید.
موردی که باید در نظر داشته باشید این است که کاملا طبیعی است که از تعداد دفعات رابطه جنسی در دوران یائسگی و یا بعد از آن کاسته شود، اما هم چنان شما می توانید از رابط تان لذت ببرید، حتی در صورت استفاده از روغن ها، مرطوب کننده های واژنی و یا مصرف دارو.
بسیاری از خانم ها در این دوران، از لحاظ جنسی فعال می مانند اما ممکن است احساس خوبی که قبل تر داشتند تغییر کند و یا سخت تر به ارگاسم برسند. اما آن چه که می تواند به آن ها کمک کند درگیری ذهنی و تحریک فیزیکی می باشد.
آن چه که اهمیت دارد این است که باید با شریک زندگی تان در این خصوص صحبت کنید و نکته بعدی این است که داشتن خواب کافی، فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم به خانم ها کمک می کند تا در دوران یائسگی و بعد از آن نیز میل جنسی خوبی داشته باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 308 میانگین: 3.8]
دکتر نگین محبوب

دکتر نگین محبوب

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، اعمال زیبایی و ترمیمی زنان، دستگاه لیزر مونالیزا، تعیین جنسیت، درمان نازایی و IUI، مراقبت های بارداری،کرایو(فریز) زخمهای دهانه رحم،درمان زگیل و تبخال تناسلی، پریناتولوژی و لابیا پلاستی
برچسب ها:
مقالات مرتبط
خشکی واژن و معرفی بهترین راه برای درمان

خشکی واژن و معرفی بهترین راه برای درمان

یکی از مشکلات شایع زنان خشکی واژن است که معمولاً با افزایش سن و تغییرات هورمونی به وجود می آید و مشکلات بسیاری برای زنان به وجود می آورد که مهم ترین آن ها کاهش میل جنسی و درد در هنگام رابطه است. به...

پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود؟

پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود؟

بیماری های سرطانی مربوط به دانه رحم به طور چشمگیری میان خانم ها افزایش یافته و بدلیل پیشرفته بودن این بیماری ها باید تحت آزمایش های خاصی به نام تست پاپ اسمیر  pap smear یا pap test بررسی شوند. خانم...

فیبروم رحم و درمان آن

فیبروم رحم و درمان آن

احتمالاً شما هم به عنوان یک خانم با واژه "فیبروم رحم" یا "میوما" آشنا باشید و این کلمه به گوشتان خورده باشد. اما آیا با علائم فیبروم های رحمی آشنایی دارید؟ آیا راهی برای درمان آن وجود دارد؟ بهترین...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *