دکتر نگین محبوب » ناباروری » دلايل ناباروری زنان چیست؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

دلايل ناباروری زنان چیست؟

ناباروری یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از زوجین را با خود درگیر کرده است. در واقع تعداد زیادی از زوجین هستند که با وجود داشتن یک سال رابطه جنسی منظم و کنترل نشده، موفق به فرزندآوری نشده اند. اگر شما هم یکی از بانوانی هستید که مدت هاست برای بارداری اقدام می کنید اما نتیجه ای نمی گیرید و یا این که می خواهید با علل ناباروری زنان آشنا شوید در این مقاله با ما همراه باشید.

ناباروری چیست؟

تعریفی که برای ناباروری یا نازایی ارائه شده این است که زن و مرد با وجود داشتن رابطه جنسی منظم به مدت یک سال و بدون بکارگیری انواع روش های جلوگیری از بارداری موفق به فرزنددار شدن نشده اند.

بنا بر تعریف ارائه شده، اگر مدت زمان کمتر از یک سال از رابطه جنسی شما می گذرد و باردار نشده اید نباید تصور کنید که نابارور هستید. در این موارد توصیه پزشکان این است که تلاش خودتان را برای باروری تا مدت زمان یکساله ادامه دهید و در صورت عدم نتیجه بخشی، باید به یک متخصص نازایی خوب مراجعه کنید تا برای درمان ناباروری به روش مناسب اقدام صورت گیرد.

علل ناباروری زنان چیست؟

قبل از هر چیز باید گفت که دلایل ناباروری در زنان با دلایل ناباروری در مردان با هم متفاوت است. به همین جهت در این بخش به طور اختصاصی صرفاً دلایل ناباروری زنان را بیان می کنیم:

علت های بروز ناباروری در زنان

اختلال در لوله های رحم

در مواردی لوله های رحمی زنان به طور کامل یا به طور ناقص بسته است. عفونت، آندومتریوز و چسبندگی های ناشی از عمل جراحی عاملی برای بسته شدن لوله های رحمی هستند. بنابراین در صورتی که لوله ها بسته باشند اسپرم ها امکان این که با تخمک ها ترکیب موفقی داشته باشند را از دست می دهند. بنابراین ناباروری برای زنان حتمی است.

اختلال در روند تخمک گذاری

یکی از مهم ترین علت هایی که باعث می شود لقاح و تشکیل جنین با موفقیت انجام شود این است که تخمک ها به طور طبیعی و به میزان کافی آزاد شوند. زنانی که با اختلال تخمک گذاری روبرو هستند نمی توانند لقاح موفقی داشته باشند. در نتیجه نمی توانند باروری داشته باشند.

آندومتریوز

آندومتریوز به وضعیتی گفته می شود که دیواره رحم یا آندومتر بیش از حد طبیعی رشد می کند. این رشد تا جایی ادامه پیدا می کند که لوله های رحمی و بخش های مختلفی از رحم و لگن مسدود می شود. در این شرایط عمل تخمک گذاری با اختلال روبرو می شود. در نهایت باروری غیر ممکن می شود. افرادی که به آندومتریوز مبتلا هستند، اغلب در ناحیه شکم دچار درد فرائوان بوده که معمولا شدت آن قبل از دوران قاعدگی نیز افزایش می‌یابد.

بروز ناهنجاری در رحم یا گردنه رحم

در مواردی که زنان به پولیپ های رحمی یا فیبروئیدهای رحمی مبتلا هستند باردار شدن آن ها غیر ممکن است. درواقع فیبروئید ها که تومورهای غیرسرطانی هستند لوله های رحم را مسدود می کنند و سدی در برابر ترکیب اسپرم ها و تخمک ها می شوند. ناهنجاری در گردن رحم از علت های اصلی ناباروری و تولد نارس و زایمان زودرس می‌باشد. زمانی که متوجه می‌شوید رحم تک شاخ است یعنی نیمی از رحم تشکیل و نیمی دیگر تشکیل نشده است و دارای یک لوله رحمی می‌باشد. اکثر خانم هایی که دارای رحم تک شاخ هستند، درگیر بیماری های کلیوی می‌شوند

اختلالات سیستم ایمنی بدن

اختلال در سیستم ایمنی باعث می شود که اسپرم وارد شده به رحم را عاملی خطر آفرین شناسایی کند و آن را از بین ببرد. انواع سرطان هایی که در ناحیه دستگاه تناسلی و تخمدان ها و رحم ایجاد می شود عاملی جدی برای اختلال در روند باروری زنان هستند. مثل سرطانه دهانه رحم، سرطانه تخمدان ها و سرطان رحم. به علاوه این که شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز در ناباروری تاثیر غیر قابل انکاری دارند.

التهاب لوله های رحم

این مشکل که ناشی از التهابات ناحیه لگن است، می تواند یکی از علل ناباروری زنان باشد. تاثیری که مشکلات لوله های رحمی در باروری برای خانم ها ایجاد می‌کنند، در صد بسیار زیادی را شامل می‌شود زیرا این لوله ها در واقع مسیر انتقال تخمدان ها به رحم هستند. گاهی لوله های رحمی بسیار بزرگ هستند و این به این معناست که لوله ها دچار عفونت مزمن شده اند و باید سریعا درمان شوند. موارد بسیار نادری وجود دارد که مشاهده می‌شود خانم ها بدون داشتن لوله رحمی توانستند بچه دار شوند که در این صورت یعنی بخشی از لوله فالوپ به عنوان سندروم نادیده گرفته شده اند که البته باید تحت بررسی قرار گیرد.

یائسگی زودرس

برخی از زنان پیش از سن 40 سالگی دوره یائسگی را آغاز می کنند. در نتیجه ی آغاز این دوره فعالیت تخمدان ها برای آزاد کردن تخمک توقف پیدا می کند. به همین دلیل احتمال باروری به صفر درصد می رسد. یکی از علل اصلی بروز یائسگی زودرس، اختلالات زنتیکی می‌باشد البته ناگفته نماند که عامل نارسایی تخمدان زودرس نیز در ایجاد یائسگی زیر 40 سال نیز بی تاثیر نیست.

آیا کمبود خواب در ناباروری تاثیرگذار است؟

همانطور که می‌دانید بدن به میران استراحت و خواب کافی در طول شبانه روز احتیاج دارد. هنگامی که شما ساعاتی از خواب شبانه خود را حذف می‌کنید، در واقع آسیب های متعددی به اجزای گوناگون بدن وارد می‌کنید. مغز در خانم ها و آقایان هورمون هایی مانند ملاتونین را آزاد می‌کند که همین بخش از مغز آزاد سازی هورمون تولید مثلی را بر عهده دارد که همه این موارد و فرآیند ها در هنگام خواب انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت : بیخوابی یا کم خوابی ممتد و به طور کلی الگوی خواب بدن در ایجاد ناباروری تاثیر مستقیم دارد. همچنین کم خوابی ارتباط مستقیمی با انتشار هورمون های LH ( هورمون های تنظیم چرخه قاعدگی) دارد. اغلب قاعدگی های نامنظم در بانوان سبب افزایش طول اقدامات و انتظار برای بارداری خانم می‌شود.

چگونه از ناباروری پیشگیری کنیم؟

دلایل ناباروری بسیار متعدد هستند و در واقع نمی‌توان به یقین از همه آن ها جلوگیری کرد. زوجین باید تلاش کنند تا اقدامات بارداری را در زمان تخمک گذاری انجام دهند که بتوانند شانس حاملگی را برای خود افزایش دهند. برای پیشگیری از ناباروری توصیه می‌شود که آقایان از مصرف سیگار و سایر دخانیات خودداری فرمایند تا از این طریق کیفیت اسپرم را کاهش ندهند. استحمام با آب داغ در واقع برای تحرک اسپرم ها نامناسب است بنابراین خصوصا قبل از مقاربت با آب داغ استحمام نشود. افرادی که خواستار فرزندآوری هستند باید در سنین مناسب برای بارداری اقدام کنند و نباید رده سنی را فراموش کنند. برای پیشگیری از ایجاد ناباروری خانم ها و آقایان باید از نوشدنی های الکلی خودداری فرمایند. نکته قابل توجه این است که کافئین نیز در ناباروری تاثیرگذار است بنابراین مصرف این ماده را از روزمرگی خود حذف کنید و در مصرف بسیاری از مواد غذایی منفی افراط را کنار بگذارید. برای بارداری و داشتن دوران بارداری با کیفیت باید مراقبت های بسیاری را قبل از اقدامات جنسی رعایت فرمایید.

نتیجه گیری

در این مطلب، انواع عللی که در مسیر باروری زنان اختلال ایجاد می کنند را برشمردیم.  زنان با روش های مختلفی می توانند علت اصلی باروری خود آگاه شوند. اما در بسیاری از موارد علت ناباروری نانشاخته باقی می ماند. از سوی دیگر نیز روش های مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد که بسته به علت دقیق آن نوع روش تعیین می شود. ازاین رو بهتر است که برای پشت سر گذاشتن روند تشخیص و درمان در ابتدا به بهترین متخصصین زنان و زایمان مراجعه کنید و در نهایت بهترین روش درمان ناباروی برای درمان شما انجام می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]
دکتر نگین محبوب

دکتر نگین محبوب

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، اعمال زیبایی و ترمیمی زنان، دستگاه لیزر مونالیزا، تعیین جنسیت، درمان نازایی و IUI، مراقبت های بارداری،کرایو(فریز) زخمهای دهانه رحم،درمان زگیل و تبخال تناسلی، پریناتولوژی و لابیا پلاستی
برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان ناباروری به روش IUI

درمان ناباروری به روش IUI

ناباروری یکی از مشکلات رایج در میان زوجین است که 10 تا 15 درصد زوج های جامعه را به خود درگیر کرده است. اگر خانمی کمتر از 35 سال سن داشته باشد و در طول یک سال رابطه جنسی منظم و بدون هیچ گونه روش...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *